2014. december 13., szombat

Uram, jó nekünk itt lenni!

A Tábor-hegyet először este pillantottuk meg, amikor a repülőtérről Tiberiásba buszoztunk. Furcsa volt sötét tömbjét látni annak a hegynek, ahol minden a fényről és ragyogásról szólt. A tetején, fönn a magasban, egy kivilágított templom áll.

Aztán eljött annak az ideje is, hogy nappal induljunk el a Názáret közelében fekvő hegyre. Egybefüggő, tagolatlan tömbként emelkedik ki a síkságból, magassága a Jordán szintjéhez viszonyítva 774 méter. Mint a környék kiemelkedő pontja és szent helye évezredeken át említést nyert. Már II. Ramszesz fáraó hódításai közt is szerepel  Az Ószövetség többször is ír róla, innen indult csatába a zsidó sereg. A zsoltárok szépségét magasztalják.
Az Úr színeváltozásának helye fölé Konstantinus császár édesanyja, Szent Ilona építtetett először templomot. A zarándokok 4340 lépcsőn (!) mentek föl a csúcsra (ezzel riogattak minket is kezdet óta), a hegy oldalában tölgyek, szentjánoskenyérfák és terebintusok nőttek. A leírások szerint a VI. században már három bazilika állt a hegytetőn, később a német bencések építettek itt kolostort. A keresztes háborúk idején, a XIII. században, amikor az egyiptomi szultán hódította meg, minden keresztény épületet lerombolt. A ferenceseknek csak 1613-ban sikerült megtelepedniük a hegyen. Azt a templomot, amelyik most áll, 1921-23 között építették az V. századi templom mintájára. Ennyi arról, hogy hol is vagyunk.

De volt egy izgalmas kérdés: hogy jutunk oda?
Jó, az kiderült, hogy a lépcsőket már rég eltemette az idők (és az időjárás) vihara. A hegynek körülbelül a közepéig lehet menni a turistabusszal, onnan már csak 10-12 személyes mikrobuszok visznek-hoznak vad hegyi vezetőkkel. Ha a halálfélelem nem is, de a frász rendesen kerülgetett, amíg a képeslapon látható úton fölszáguldottunk. Lefelé nézni nem volt éppen szívderítő látvány, de előre se, mert ott meg az ellenjárat jött hasonló tempóban, mit nekik kanyar! Ehhez képest mindenki derűsen (mit tesz a csapatszellem! :) és jó állapotban vészelte át a bő negyedórás utat.
A csoport vállalkozó kedvűbb fele (és be kell valljam, ez a nagyobbik fele volt, és nem is csak a fiatalok) úgy döntött, hogy márpedig ők gyalog jönnek föl a hegyre! Igazi kalandtúra volt, sziklára kapaszkodtak, falon kellett átmászniuk, kutyákkal találkoztak, és az éjszakai eső sarat is dagasztott nekik.
Mi meg ott fönn majd' megfagytunk, amíg vártunk rájuk, mert bizony, éles, friss volt a levegő, nem számítottunk rá. De valódi hősökként ünnepeltük őket, ahogy sorban befutottak. Azt is elárulták (mert ott se volt rossz a hangulat :), rájöttek, miért hívták Jézust Jézusnak. Mert, amikor ment fölfele a kiválasztott apostolokkal, egyikük rémülten fölkiáltott: Jézusom! Ilyen magasra kell menni!?

Mind fönn voltunk, körbecsodáltuk a párás időben is szép kilátást, lefényképeztünk mindent, amit akartunk, és lassan-lassan lélekben is kezdtünk megérkezni. Megérkezni az Úr hegyére.

1Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és testvérét, Jánost, s fölment külön velük egy magas hegyre. 2Ott elváltozott előttük: arca ragyogott, mint a nap, ruhája pedig olyan fehér lett, hogy vakított, mint a fény. 3S íme, megjelent nekik Mózes és Illés, és beszélgettek vele. 4Péter erre így szólt Jézushoz: „Uram, jó itt nekünk! Ha akarod, csinálok ide három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek, egyet pedig Illésnek.” 5Amíg beszélt, hirtelen fényes felhő borult rájuk, s a felhőből szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik, őt hallgassátok!” 6Ennek hallatára a tanítványok arcra borultak, s igen megrémültek. 7Jézus odalépett hozzájuk és megérintette őket: „Keljetek fel, ne féljetek!” 8Amikor tekintetüket fölemelték, nem láttak senkit, csak egyedül Jézust.
(Mt. 17,1-8)

Innentől kevés a szó. Kevés elmondani, ahogyan megérintett, ahogy ragyogásba vonta a lelkünket a szentmise, amit jelentett, hogy fönt vagyunk a Tábor-hegyen. Igen, kellett hozzá a följutás kalandja, a várakozás aggódó feszültsége. Kellenek a hegyek, hogy ne készen és rögtön kapjunk meg mindent.

De ahogy a tanítványok sem építhettek sátrat, nekünk is vissza kellett indulni. Lefelé már mindenki a taxikkal jött, mert egyrészt szűken voltunk az idővel, másrészt pedig jócskán eleredt az eső. Ez a sofőreinket is kicsit szelídebb stílusra kényszerítette, úgyhogy egész civilizáltan jöttünk le.

A végére még az elhagyhatatlan: pont a Tábor-hegynek ne lenne magyar vonatkozása? Az akkoi várnál emlegetett V. keresztes hadjárat során a magyar vitézek, II. András király vezetésével, a Tábor-hegyet ostromolták, sokan áldozták itt életüket. Urunk színeváltozásának külön ünnepét pedig, amit augusztus 6-án ülünk, III. Callixtus pápa rendelte el az egész Egyházban a nándorfehérvári diadal emlékére.

1. Egyszer elolvashatnám az összes evangéliumot egyszerre. Ezek a történetek töredékekben, ahogy a templomban idézik és magyarázzák, nem jutnak el hozzám. Pedig szívhezszóló és gondolkodásra indító történetek. (Mintha nem tudnám. :) Nálad új fényt kapnak!

1. Igen, Klári, számomra is ilyen volt az egész szentföldi utazás: új fényt kapott az evangélium.

2. Van összevont, szinoptikus írás is, pl. Vas Istváné: A názáreti Jézus története. Ő is és más szerzők is megpróbálták egybefoglalni a négy evangelista által leírtakat. Érdemes egyben látni az eseményeket, történeteket, tanításokat.
    Csak érdekességként jegyzem meg, hogy ha jól tudom a Tábor szó hegyet jelent. Így hát a Hegy-hegyre zarándokolt ezúttal a csoport.

1. Pontosan így van. Csak magyarul olyan furcsán hangzana, ha Hegy-hegynek neveznénk, vagy egyszerűen csak Hegynek. Nem így szoktuk meg.

3. Jaj, az a taxival lejövés félelmetes volt! A mi sofőrünk iszonyú tempóban jött le a kanyarokban. Pont a mi taxinkban volt az idegenvezetőnk is, ő még "fűszerezte" is a dolgot, amikor látta, hogy mindenki kissé reszket. De szerencsére épségben leértünk mind. Egyébként persze nagyon szép volt odafönt, a hegyen. (Régen volt, 1989-ben.)

4. Keresem Vas István könyvét! Köszönöm, nem tudtam róla.

5. Mick, lelőtted a "poénomat", a végére akartam ezt a Vas Istvánt betenni. De azért fogom :)